happy-cute-kid-boy-with-parent-together-97632-1620

Mój czas z MAMĄ i/lub TATĄ

Mamy nadzieję, że podane poniżej zabawy, aktywności oraz rady zostaną życzliwie przyjęte przez Państwa i mogą być wykorzystane w domu... a przy okazji dzięki wspólnym zabawom wzmacniamy więź z dzieckiem i sprawiamy, że czuje się ono ważne i kochane.
Zatem miłej zabawy!



RADY DLA RODZICÓW

jo

Jak mówić, żeby dziecko usłyszało, zrozumiało i wykonało nasze polecenie:
*Skup uwagę dziecka na sobie. Niech Twoja twarz będzie na wysokości oczu dziecka, jeśli to konieczne, przytrzymaj je, weź np. za ramiona, dłonie.
*Mów patrząc na dziecko.
*Mów powoli, spokojnym, ale stanowczym głosem.
*Mów krótko, jasno i rzeczowo. Im bardziej konkretne wydasz polecenie, tym większa szansa na jego wykonanie.
*Długie polecenie podziel na kilka krótszych i dopilnuj ich wykonania po kolei. Wydawaj więc tylko jedno polecenia na raz.
*Jeśli to konieczne poproś, aby dziecko powtórzyło Twoje polecenie. Upewnij się, że wie co ma robić.
*Używaj formy polecenia pozytywnego z jak najmniejszą ilością słowa "nie", np. zamiast "nie krzycz", lepiej "mów cicho". Informuj wyraźnie i konkretnie, jak ma się dziecko zachowywać, a nie czego ma nie mówić czy nie robić.
*Poprzedzaj ważne polecenia np. słowem "uważaj", "posłuchaj", "to ważne", lub innym stałym sygnałem np. klaśnięciem w dłoni.
*Jeśli chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo wykonania polecenia, używaj zwrotów grzecznościowych "proszę, dziękuję".
*Koniecznie pochwal, jeśli dziecko Cię posłuchało.
*Jeśli to tylko możliwe używaj komunikatu "ja" zamiast "ty".

Reguły TAK, ale jakie...

Przestrzeganie reguł nie jest łatwe: dla dziecka, bo nie rozumie, po co są, dla rodzica, bo wymagają konsekwencji. Dzieci łatwiej pojmą twoje oczekiwania, gdy zasady postępowania będą:
JASNE - zwracaj się do dziecka precyzyjnie. Jeśli biega w pokoju, nie mów ogólnie: "Nie biegamy w pokoju". Każda zasada powinna iść w parze z wyjaśnieniami.
ROZSĄDNE - nie wymagaj od trzylatka, by bez przypominania sprzątał po sobie zabawki albo pamiętał o myciu rączek przed jedzeniem. Zanim dzieci nauczą się przestrzegać zasad, często je łamią.
PRZYPOMINANE - maluchy zajęte odkrywaniem świata nie pamiętają o wszystkim. Nie sądź, że wystarczy, jak powtórzysz coś cztery razy, bo prawdopodobnie będziesz musiała to powtórzyć jeszcze czterdzieści cztery.
NIEZBYT LICZNE - jeśli dziecko nie może się ruszyć, aby nie złamać jakieś zasady, istnieje możliwość, że w końcu się sprzeciwi temu rygorowi. Jeśli nie teraz, to później...
ŁATWE - nie możesz żądać od małego chłopca, aby ustawił równo swoje samochodziki, jeśli wcześniej nie pokazałaś mu, jak ma to zrobić;)



Lista rzeczy do zrobienia WIOSNĄ z dzieckiem:

wiosnaa

1. Założymy domowy ogródek - posadzimy zioła do doniczki i będziemy obserwować ich wzrost.
2. Zrobimy sobie sałatkę z nowalijek, będziemy się zajadać kiełkami.
3. Zakręcimy hula hop - można bawić się nim na kilka sposobów (kręcić na biodrach, na ręce, turlać do siebie, podrzucać, ułożyć je na ziemi i rzucać do celu).
4. Puścimy latawiec.
5. Nauczymy się skakać na skakance.
6. Wybierzemy jedno drzewo koło domu i będziemy obserwować jak się zmienia.
7. Zapoznamy się z owadami, wiosennymi kwiatami (atlas, karty edukacyjne, internet).
8. Stworzymy własną grę "kółko i krzyżyk" np. z kamyków znalezionych na spacerze.
9. Nauczymy się jakiejś wiosennej piosenki albo rymowanki.
10. Posadzimy kwiatek w doniczce.
11. Będziemy czytać wiersze i opowiadania o wiośnie.
12. Wybierzemy się na wycieczkę do lasu.
13. Wydrukujemy obrazki i zrobimy atlas znanych nam "robaków".
14. Pospacerujemy w wiosennym deszczu.
15. Kupimy kolorowe, wesołe skarpetki
...bo przecież WIOSNA to pora radosna!


MAMO, TATO co TY na to?

rrodzina

MAGICZNE PUDEŁKO NA NUDĘ

Sposób na dziecięcą nudę jest bardzo prosty. Wystarczy znaleźć w domu duży słoik lub jakieś fajne pudełko, np. metalowe po ciasteczkach i włożyć do niego małe karteczki. Na każdej kartce należy wypisać jedną czynność/zabawę, która potencjalnie zainteresuje nasze dziecko. Oczywiście, każda mama powinna umieścić na karteczkach te czynności i zabawy, które lubi dziecko a wyeliminować te, które nie spotkają się z dziecięcym entuzjazmem.
JAK KORZYSTAĆ Z PUDEŁKA?
Jeśli twoje dziecko powie ci, że się nudzi, należy wyciągnąć pudełko i pozwolić mu wylosować karteczkę. Sam fakt losowania i oczekiwania niespodzianki jest dla dziecka emocjonujący, dzięki czemu chętniej przystępuje do realizacji wylosowanej czynności. Oczywiście najlepiej będzie jeśli Wy sami zaangażujecie się w zabawę z dzieckiem.
Przykładowe czynności, które można zapisać na karteczkach i wrzucić do magicznego pudełka:

- Poczytajmy wybraną książeczkę
- Grajmy w ulubioną grę planszową
- Ugotujmy coś
- Sprzątanie pokoju
- Narysuj coś...co lubisz, ...coś fantazyjnego,...co może być w kolorze czerwonym
- Pobawmy się dźwiękami (zróbmy muzykę)
- Pójdźmy na spacer ( w razie możliwości)
- Stwórz tor przeszkód i przechodź go na czas
- Zajmij się swoim zwierzakiem (zabawa, karmienie, pielęgnacja)
- Pokoloruj obrazek
- Poskładaj skarpetki w pary
- Narysuj coś farbami samymi palcami
- Zbuduj coś z klocków
- Zrób puzzle (narysuj obrazek, potnij na kawałki, złóż w całość)
- Pomaluj makaron np. muszle, kokardki
- Zrób bazę z koców
- Pobaw się w przedszkole
- Pobaw się w lekarza - zbadaj mamę lub tatę
- Pobaw się we fryzjera - uczesz kogoś
- Zrób tor dla samochodów na dywanie przy pomocy taśmy malarskiej
- Pograjmy w karty
- Ułóż historyjkę
- Udawaj, że jesteś jakimś bajkowym bohaterem
- Obejrzyj krótką bajkę, film
- Podlej roślinki w domu
- Zrób domowe bańki mydlane
- Zmieć paproszki z podłogi
- Ulep coś z plasteliny
- Naucz się wierszyka
- Pośpiewaj
- Zrób z kimś dorosłym eksperyment
- Zróbmy latawiec
- Zbuduj spadochrony (torebka foliowa + sznurek) dla swoich zabawek i baw się nimi
- Poukładaj ubrania w szafkach
- 15 minut gry na telefonie lub tablecie
- Wymyśl menu na jutrzejszy obiad
- Posadź fasolkę w słoiku
- Zrób pacynki na palce
- Narysuj mapę skarbów
- Zrób maskę potwora
- Zbuduj statek z papieru i baw się nim w misce z wodą
- Zrób z makaronu bransoletkę dla mamy
- Przebierz się za kogoś
- Udekoruj swój pokój
- Wypróbuj nową potrawę
- Zadzwoń do kogoś, kogo lubisz
- Pobaw się w "Pomidor"
- Zadawaj zagadki
- Opowiedz coś śmiesznego
- Ułóż układankę
- Pobaw się w "Ciepło-zimno"
- Zgaduj co wylosujesz z pudełka z zamkniętymi oczami
- Z zamkniętymi oczami odgaduj smaki
- Potańcz
- Wymyśl zadanie dla każdego domownika
- Znajdź różnice na obrazkach
- Przynieś jak najszybciej 3 przedmioty, których nazwa zaczyna się na głoskę/literę
- Naucz się prostej sztuczki i pokaż ją domownikom
- Porób zdjęcia
- Poćwicz np. poskacz, gołymi stopami wkładaj małe przedmioty do dużego pudła, ślizgaj się po podłodze na złożonym kocyku (odpychając się rękami) itd.



ZABAWY - EKSPERYMENTY

1. Największym hitem jest zawsze eksperyment z sodą oczyszczoną i octem: najpierw wlewamy nieco octu do jakiegoś pojemnika, potem dosypujemy łyżkę sody. To wszystko zaczyna nagle buzować i "ucieka" z pojemnika i wygląda "jak wulkan".
2. Wszelkiego rodzaju masy - piasek księżycowy jest dla dzieci wyjątkowy! Wystarczy trochę mąki zmieszać z oliwką dla dzieci; alternatywą jest też sztuczny śnieg - mąka i pianka do golenia. Można to urozmaicić i dodać trochę barwników spożywczych, używać przy nich foremek do piasku. Niestety, należy nastawić się na akcję "sprzątanie"...
3. Magnesowy detektyw - czyli sprawdzanie przez dziecko które przedmioty znajdujące się w domowym otoczeniu odpychają i przyciągają się. Z pewnością zajmie to dziecko na jakiś czas...
4. Dmuchamy na farbę - Na kartce papieru wycisnąć po kilka kropel różnych farb do malowania. Nie potrzebujemy pędzelków, a słomek, a zadaniem jest tak mocne dmuchanie w słomkę aby rozdmuchać farbę (wychodzą takie "mini fajerwerki").
5. Soda i ocet napompują balon - całą miksturę wsypujemy do butelki, szybko zakładamy na nią balon i patrzymy, jak rośnie.
6. Co jest w butelce? Do plastikowej butelki wrzucić kilka mini przedmiotów/zabawek i wypełnić ją tak do 3/4 ryżem. Zadaniem dziecka będzie potrząsanie butelką i odszukanie wszystkich przedmiotów. Butelkę należy szczelnie zakręcić.
7. Malowanie inaczej... - dzieci kochają malować po wszystkim, co nie jest kartką papieru. Żeby jednak oszczędzić nasze ściany, proponujemy podsunąć dziecku np. arkusz ręcznika papierowego, talerzyk papierowy, rolkę po ręczniku papierowym. Potrzebne będą farby i pomysły.
8. W roli głównej: chrupki kukurydziane! - nadają się do tworzenia wszelkiej maści stworów, budowli czy zwierzątek. W wersji najprostszej można je po prostu moczyć i sklejać ze sobą. Można wykorzystać zarówno chrupki tradycyjne, zaokrąglone, jak i długie proste, a nawet małe okrągłe kuleczki o owocowym smaku. Świetne jako zabawa z przekąską.
9. Pieczątki z ziemniaka - zabawa stara jak świat, ale choć w sklepach nie brakuje gotowych pieczątek, to najlepiej sprawdza się właśnie ziemniak. Dziecko ćwiczy krojenie ziemniaka na pół, foremką metalową wykrawa kształt, dorosły poprawia nożykiem. Dalej już tylko należy pomalować każdą połówkę dowolną farbą i odciskać.
10. Zabawa w zgadywanki - najpierw po kolei wkładamy do nieprzezroczystego worka jakieś skarby - drobne zabawki, kuchenne przedmioty, przybory szkolne. Dziecko sięga do worka i nie wyjmując zgaduje, co złapało. Można też wkładać małe przedmioty lub artykuły spożywcze do butelek, np. po kosmetykach - dziecko rozpoznaje wtedy, co jest tam schowane po dźwięku. Ale zasadą jest, że najpierw dziecko musi wiedzieć, co w ogóle zostało schowane do worka czy pojemników.
11. Makaronowe zabawy - nieugotowany makaron penne (rurki) jest świetną rozrywką! Można wysypać go do miski i łowić słomką do picia (taką zginaną). Proponujemy zawody - Kto złowi więcej? To wcale nie jest proste! Oczywiście można go nawlekać, choć do penne zamiast nitki czy sznurka lepiej użyć drucika. Pomalowany makaron świetnie udaje oryginalny naszyjnik czy bransoletkę. Na sznurek doskonale nawleka się takie maleńkie, makaronowe kółeczka czy gwiazdki.
12. Makaronowe cuda - duże makaronowe muszle łatwo przerobić na rybki, wystarczy farba i trochę wyobraźni. Różne kształty makaronów doskonale odciskają się też w ciastolinie lub glinie, a pokolorowane kokardki można przykleić do kartki i przerobić na motylki.
13. Zabawa balonami - z balonami można robić wiele. Najlepszą zabawą jest dmuchanie i puszczanie po domu - nigdy nie uda się zgadnąć, gdzie taki oszalały balon wyląduje. Piszczenie balonem też jest super, ale trochę może przerazić nam psa lub kotka. Doskonała zabawa to malowanie nadmuchanym balonem, wystarczy nakapać trochę farby na kartkę i rozsmarowywać balonem. Trochę bałaganu będzie, ale można go uniknąć, malując na papierze ułożonym na blaszce z piekarnika.
14. Tęcza na talerzu - do talerza na zupę nalać mleka, na to kilka kropel obok siebie barwnika spożywczego w płynie, a na to przyłożyć patyczek do uszu, który został namoczony w płynie do mycia naczyń. Obserwować co się wydarzy, rozmawiać o kolorach.
15. Mieszanie kolorów - eksperyment pokazuje, w jaki sposób, mieszając podstawowe kolory, możemy stworzyć inne. Potrzebne będą: naczynia (np. słoiki), woda, oliwa i barwniki spożywcze. Wlewamy wodę tak, by zajmowała naczynia. Następnie zabarwiamy ją. Pozostałą przestrzeń uzupełniamy oliwą i dodajemy drugi kolor. Słoiczki zakręcamy. Przy potrząsaniu kolory się mieszają, potem wracają na swoje miejsce.
Udanych eksperymentów i miłej zabawy!



rodzic-i-dziecko-kt-ry-robi-gimnastykom-80022625

Domowe zabawy ruchowe dla domowych przedszkolaków i ich rodziców

Drodzy RODZICE! Proponujmy Państwu zabawy, które aktywnie zamienią część niespożytych pokładów energii wykazywanej z pewnością przez Wasze pociechy w chichoty, śmiechy i tak potrzebny nam wszystkim wysiłek fizyczny. Zatem zachęcamy rodziców do ćwiczeń wspólnie z dziećmi.Warto pamiętać że zawsze zaczynamy od rozgrzewki czy chociaż delikatnego rozruchu.

1.Wyścig żółwi Na starcie ustawia się dziecko w pozycji na czworaka (mama czy tata również mogą). Każdy zawodnik na plecach ma balast w postaci woreczka, może to być foliowe opakowanie cukierków, grochu itp. Każdy porusza się na czworaka najszybciej jak potrafi. Gdy woreczek spadnie, zaznaczamy od miejsca dokąd żółw dotarł. Dzieci lubią poprawiać swój rekord i próbować dojść za każdym razem dalej.

2. Magiczny przedmiot Ten, kto posiada magiczny przedmiot (może nim np. chochla z zestawu kuchennego lub kulka z folii po wspólnie zjedzonej czekoladzie;) może wydawać innym polecenia ruchowe: stań na jednej nodze, zrób 5 przysiadów, dotknij czołem kolana, skacz jak żaba itd. Po wykonaniu polecenia, uczestnik zabawy przekazuje magiczny przedmiot następnej osobie.

3. Figury Dziecko może poruszać się tylko wtedy, gdy dorosły stoi odwrócony do niego plecami. Gdy odwraca się do dziecka twarzą, musi ono zastygnąć w bezruchu, udając figurę. Na początku tej zabawy ruchowej, musimy ustalić, że wygrywa ten, kto dotknie prowadzącego zabawę czy na przykład dojdzie do ściany, przy której on stoi.

4. Domowy tor przeszkód Rozstawiamy meble i wszystko, co może utworzyć domowy tor przeszkód (bezpieczny!) - coś do przechodzenia pod, nad, przez, do wchodzenia i schodzenia) dziecko pokonuje tor przeszkód a przy okazji podczas jego pokonywania dziecko musi dodatkowo np.: obiec dookoła siedzącego misia, przeczołgać się pod krzesełkiem, przejść nad pufą, pozbierać klocki, założyć sweter itd. Tor przeszkód mogą tworzyć krzesła, stół, pod którymi trzeba się przeczołgać, poduszki, po których trzeba skakać, butelki, które należy omijać czy fotel, kanapa, na które trzeba się wspinać! Dodatkowo mierzymy czas potrzebny na pokonanie trasy i wykonanie zadań.

5. Przeprawa przez rzekę Wyobraźcie sobie Państwo, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Dziecko musi przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Co może zastąpić kamienie? Poduszkami, jaśkami, podkładkami stołowymi, kocem. Rozłożyć je można na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg warto zmieniać ustawienie. Oczywiście na trudniejsze.

6. Butelkowy slalom Poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Zaczyna się od rozstawienia dwóch plastikowych butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu Państwo oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą się Państwu w domu plastikowe butelki.

7. Mały Ninja Na pewno dzieci będą tą zabawą zachwycone! Wystarczy zaplątać sznurek lub linkę o stół i krzesła by stworzyć niełatwy do przejścia tor. Ćwiczenie wymaga skupienia, precyzji i gimnastyki. Układ można za każdym razem zmieniać, zaczepiając w inny sposób linkę.

8. Poszukiwacze skarbu Nic tak nie motywuje, jak rozwiązywanie zadań i zagadek, by dotrzeć do okrytego tajemnicą skarbu. Możecie Państwo narysować mapę, dodać kilka zadań specjalnych, typu: zrób 10 przysiadów, zakręć się 3 razy, podskocz 7 razy do góry itp. lub pochować kilka kartek z podpowiedziami do wspólnego "rozszyfrowania" takimi jak "sprawdź pod łóżkiem", "szukaj za kanapą", "zajrzyj do szafki" itp. by dziecko nareszcie odnalazło skarb! A co będzie poszukiwaną nagrodą zależy już tylko od Państwa!

9. Balonowy tenis W domu gramy balonem a zamiast rakietek używamy drewnianych łyżek. W ten sposób możemy odliczać odbicia i pobijać rodzinny rekord lub rozegrać tenisowe partie na punkty.

10. Kangurki W gry planszowe można grać nie tylko przy planszy! Wystarczy pokój lub przedpokój o większej wolnej powierzchni, kostka do gry, dwie poduszki na podłodze oznaczające START, METĘ i można zaczynać. Ustawiamy zawodników przy pierwszej linii. Każdy z nich rzuca kostką i skacze tyle razy ile oczek wyrzucił. Powtarzamy aż ktoś przekroczy linię mety.

11. Mam tę moc! Zbijanie baniek mydlanych (można się umówić że są to wirusy;) ręką, nogą, pantoflem, łapanie baniek oburącz, do kubeczka.

12... i oczywiście bawić się z muzyką, można na przeróżne sposoby. Możemy na przykład biegać po pokoju w rytm słuchanej piosenki, a gdy wyłączymy ją na moment przy użyciu pilota, każdy uczestnik zabawy musi szybko usiąść na podłodze. Dzieci lubią wszelkie zabawy ruchowe przy muzyce. Układ ruchowy możemy wymyślić sami lub podejrzeć pomysły na You Tube (szczególnie warta polecenia Zumba dla dzieci czyli ruch i ćwiczenia choreograficzne). Na pewno będzie wesoło:)
...dlatego na koniec ćwiczenie wyciszająco-relaksujące WIERSZYK i wzajemny MASAŻYK pleców

Maluję kółeczko
Maluję kółeczko,(rysujemy jednym palcem koło na plecach)
w środku z kropeczką,(w środku koła stawiamy kropeczkę)
promyki słoneczne, (rysujemy promienie jednocześnie obiema rękami, zaczynając od środka pleców)
zygzaki bajeczne, (rysujemy obiema rękami jednocześnie zygzaki na plecach)
a wszystko uklepię, (klepiemy po plecach delikatnie całymi dłońmi)
poszczypię,(delikatnie szczypiemy w kilku miejscach na plecach)
podrapię,(delikatnie drapiemy w kilku miejscach na plecach)
przebiegnę po pleckach,(przebiegamy po plecach wszystkimi palami obu rąk z dołu do góry)
aż dreszczyk cię złapie.(szczypiemy delikatnie w szyję).

Polecamy również wzajemne "malowanie" sobie na plecach różnych przedmiotów i zgadywanie: Co to jest? Zaczynamy od prostych form, jak np. koło, prostokąt, słońce itp. przechodząc później do bardziej skomplikowanych jak np. dom, kwiatek, samochód itp.

Udanej zabawy!



Co to jest GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECKA?

Gotowość szkolna 7-letniego dziecka, nazywana również dojrzałością do podjęcia nauki szkolnej, to emocjonalna, społeczna, intelektualna i fizyczna zdolność do podjęcia nauki w szkole.
Pytania - wskaźniki dojrzałości szkolnej:
~Czy dziecko potrafi obchodzić się z przyborami do rysowania, kolorowania i pisania?
~Czy kolorując obrazek nie "wychodzi poza linię"?
~Czy rysując postać człowieka, zachowuje podstawowe proporcje poszczególnych części ciała?
~Czy potrafi lepić z plasteliny lub ciastoliny?
~Czy potrafi ciąć nożyczkami wg. wytyczonej linii prostej i krzywej?
~Czy potrafi grupować różne przedmioty wg. barwy, kształtu i wielkości?
~Czy potrafi sortować znane mu przedmioty lub ich obrazki wg. określonej zasady np. owoce, zwierzęta, zabawki, pojazdy itp.
~Czy potrafi wybrać takie same litery, wyrazy?
~Czy potrafi złożyć obrazek rozcięty na kilka części?
~Czy potrafi wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie przedmiotach, obrazkach?
~Czy potrafi dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej np. krowa - mleko, liść - drzewo itp.?
~Czy potrafi odróżnić z otoczenia dźwięki różnych pojazdów, instrumentów muzycznych, głosów ptaków itp.?
~Czy potrafi wyróżnić głoskę (zarówno samogłoskę jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu?
~Czy potrafi zróżnicować wyrazy dźwiękopodobne np. półka - bułka, Tomek - domek itp.?
~Czy potrafi odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego?
~Czy potrafi podzielić wyrazy na sylaby np. lo - ko - mo - ty - wa?
~Czy potrafi rozwiązywać proste zagadki typu: chodzi i bije, a nie je i nie pije...
~Czy swobodnie umie liczyć do 10 a po przeliczeniu potrafi powiedzieć ile jest przedmiotów?
~Czy potrafi wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne np. skakać na jednej i na obu nogach?
~Czy ustoi przez chwilę na jednej nodze z zamkniętymi oczami?
~Czy sprawnie rzuca i łapie piłkę?
~Czy potrafi samo zawiązywać sznurowadło, zapiąć guziki?
~Czy odróżnia lewą stronę swojego ciała od prawej?
~Czy posługuje się zawsze jedną ręką - którą?
~Czy potrafi zgodnie bawić się w grupie np. budując z kimś zamek z klocków - współdziała, czeka na swoja kolej itp.?
~Czy zawsze kończy rozpoczętą zabawę, a po zakończonym zajęciu sprząta po sobie?
~Czy potrafi przez dłuższą chwilę uważnie słuchać opowiadania, bajki, muzyki?
~Czy opowiadając np. co przedstawia dany obrazek posługuje się rozwiniętymi zdaniami, uogólnia temat, uzasadnia akcję?
~Czy prawidłowo wymawia wszystkie głoski?
~Czy wymowa jest poprawna również pod względem gramatycznym?
~Czy umie podporządkować się poleceniom słownym, jest w miarę zdyscyplinowane?
~Czy potrafi wykonać 3 - 4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego?
~Czy wie ile ma lat, gdzie mieszka, czym w pracy zajmują się rodzice?
~Czy łatwo nawiązuje kontakt z dorosłymi?
~Czy w działaniu jest dość szybkie oraz w miarę swobodne i samodzielne?
~Czy zachowuje się odpowiednio do sytuacji?
Dojrzałość szkolna dziecka związana i ściśle uzależniona jest od jego indywidualnego rozwoju. Bardzo ważne jest, by aktywnie i mądrze spędzać czas ze swoim dzieckiem, rozbudzać jego ciekawość otaczającym światem, pozwalać na samodzielne doświadczenia, być i wspierać, motywować, zapewniać o swojej miłości, jednocześnie dając swobodę działania i nabywania różnorodnych doświadczeń. Nie należy również zapominać, że podstawową formą aktywności dzieci w tym wieku jest zabawa.


MAMO,TATO - POBAWMY SIĘ!
Oto kilka sprawdzonych pomysłów na wspólną zabawę a przy okazji ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka:
~ Zabawy w słowa:
- liczenie wyrazów, słów w wypowiedzianym zdaniu
- układanie zdania z podanym słowem
- O czym myślę? - zagadki opisujące cechy wybranego przedmiotu, zwierzątka
- Rymowanki - wymyślanie rymów do wybranych słów sowa - głowa
- Skojarzenia - np. Biały jak? dziecko wymienia wszystko, co mu się kojarzy z tym kolorem: mleko, cukier, śnieg itp.
- Przeciwieństwa - np. duży - mały, słodki - kwaśny itp.
~ Mistrz głoskowania czyli dzielenie prostych słów, pytać np. Co słychać na początku słowa, jakim dźwiękiem (głoską) kończy się dane słowo?, np. ul, oko, las, Ala, Ola, Ela, następnie słowa dłuższe, trudniejsze np. klocki, lalka, komputer itp. Liczenie kolejnych głosek w wyrazie, wymienianie słów na podana głoskę np. Co zaczyna się na a?, Jakie słowo kończy się na s ? Ważne jest, aby żeby utrwalać w pamięci dziecka prawidłowe brzmienie np. słońce na początku jest s, a nie sy czy es.
~ W poszukiwaniu liter zabawy w czytanie i utrwalanie poznawanych w przedszkolu liter. "Karteczki samoprzylepne" - na karteczkach biurowych piszemy pierwsze litery lub wg możliwości dziecka nazwy zabawek lub przedmiotów znajdujących się w pokoju. Bawimy się w to, kto najszybciej przyklei je w odpowiednich miejscach. Innym wariantem zabawy jest wspólne rozwieszenie karteczek, podczas którego będziemy razem z dzieckiem czytać je na głos i dopasowywać odpowiednie przedmioty, a następnie pomieszamy kilka z nich i poprosimy dziecko, aby przekleiło karteczki tak, by wisiały w prawidłowy sposób.
~ Poczytaj mi mamo, tato - zachęcamy rodziców do głośnego czytania dzieciom choć przez pół godziny dziennie. Wybierzcie wspólnie książkę, usiądźcie wygodnie i przenieście się w świat bajek i niezwykłych przygód lub odkrywajcie tajemnice świata gdyż jest to znakomity sposób rozwijania dziecięcego umysłu, budzenia motywacji do nauki oraz kształtowania zainteresowań i zasobu słownictwa dziecka. Po skończeniu czytania książki prosimy dziecko by krótko opowiedziało nam jej treść od nowa (można pomagać poprzez zadawanie pytań lub przerwać czytanie pytaniem Jak myślisz co będzie dalej, co się może wydarzyć?). Warto pamiętać, że książki są dobre na wszystko. Jeżeli dziecko jest otoczone książkami, zabawkami z literami to kontakt z nimi na co dzień przekłada się na szybszy rozwój mowy a proces nauki czytania przyjdzie sam, zupełnie naturalnie, wtedy wystarczy być blisko, słuchać i odpowiadać. Zachęcać do pokazywania, nazywania tego, co widzi podczas oglądania obrazków w książkach, zasłonić obrazek i pytać: Ile szczegółów uda ci się/nam zapamiętać?
~ Warto rozwijać zainteresowanie dziecka literami, cyframi poprzez wspólne korzystanie z komputera a przy okazji wybieranie kolorowanki czy dostępnych, gotowych do druku kart z zadaniem do wykonania np. tematycznie związane z zainteresowaniami dziecka.
~ Rozwiązywanie zagadek - uczą one logicznego myślenia, uważnego słuchania, kojarzenia, wyciągania wniosków.
~ Wykorzystywać codzienne sytuacje do tzw. przeliczania (liczenie zabawek, klocków, kredek), wprowadzać proste dodawanie i odejmowanie na konkretach: Masz dwa klocki dołóż jeszcze trzy. Ile teraz masz razem klocków. Masz trzy kredki, dwie schowam. Ile ci teraz kredek zostało? Wykorzystywanie okazji do wydawania dziecku prostych i jasnych poleceń, które pociągają za sobą wykonanie więcej niż jednej czynności, np. podczas rysowania: Policz wszystkie kredki a potem poukładaj je wg długości.
~ Uwielbiana przez dzieci Zabawa w sklep i odgrywanie scenek sytuacyjnych sprzedawca - klient, oczywiście ze zmianą ról. Dzięki zabawie dziecko ma okazję dowiedzieć się z pomocą rodzica m.in. na czym polegają ceny, dlaczego kupujemy za pieniądze, jak operować konkretnymi kwotami, w tym również nauczyć się cyfr, a także wykonywania prostych działań matematycznych.
~ Uczyć orientacji w stronności własnego ciała (prawa ręka, noga, oko, ucho oraz lewa ręka, noga, oko, ucho, coś jest po prawej stronie, z lewej strony) w czasie codziennych sytuacji np. układania zabawek, rysowania, nakrywania do stołu. Zabawa Ciepło - zimno: schowanie kilku przedmiotów i używanie słów pod, za tobą lub stopniowanie słów ciepło-zimno aby pomóc dziecku w zlokalizowaniu schowanych rzeczy (aby było bardziej atrakcyjnie, dziecko może dostawać za każdy odnaleziony przedmiot np. naklejkę). Jest to idealna forma zabawy już dla 3 latka.
~ Przynieś mi coś... - w tej zabawie ty, szanowny rodzicu sobie siedzisz, a dziecko ćwiczy rozwój poznawczy. Mówisz np. Twoje zadanie to znalezienie czegoś niebieskiego i małego. Jeśli masz w domu małego, ambitnego detektywa, to czasem może to oznaczać dla ciebie nawet dziesięć minut spokoju;)
~ Zabawa Szukanie skarbów czyli gdzie jest zabawka? Sprawa jest prosta: ty, drogi rodzicu chowasz przed dzieckiem skarb, później ono robi to samo dla ciebie Szukanie kilku przedmiotów i używanie słów pod, za tobą aby pomóc dziecku w zlokalizowaniu schowanych rzeczy (aby było bardziej atrakcyjnie, dziecko może dostawać za każdy odnaleziony przedmiot np. naklejkę). Jest to idealna forma zabawy już dla 3 latka.
~ Grajcie w gry planszowe - uczą one dziecko podporządkowania się pewnym zasadom i regułom, wspomagają koncentrację uwagi, uczą właściwego podejścia do przegranej i wygranej, kształtują umiejętności matematyczne.
~ Gimnastyka rąk czyli zabawy plastyczne - zachęcać dziecko do rysowania, kolorowania, wycinania nożyczkami lepienia z plasteliny lub przygotowanej wspólnie domowej ciastoliny, to z pewnością najlepsze przygotowanie ręki do nauki pisania i ogólnej sprawności manualnej.
~ Zabawa Zrób to sam - to propozycja dla szczególnie aktywnych i kreatywnych pociech. Generalnie do takich zabaw możecie wykorzystać mnóstwo rzeczy, które są w domu. Np. makaron będzie idealny na biżuterię, a różnorodne pudełka, opakowania po produktach czy też rolki po papierze mogą zamienić się w stworki, w domki, autka, robota i co jeszcze tylko wyobraźnia wam podpowie.
~ Mały Mistrz wiązania sznurowadeł - wiązanie butów to kolejna czynność w życiu przedszkolaka, która przybliża go do samodzielności. Już pięciolatek jest na tyle sprawny intelektualnie i manualnie, że po kilku czy kilkunastu próbach powinien wykonać to zadanie. Buty na rzepy są popularne i bardzo wygodne, ale wcześniej czy później dziecko będzie miało do czynienia ze sznurówkami a już na pewno zdarzy się to w szkole. Zatem wystarczy sznurowadło lub sznurek i do dzieła?dzieci najbardziej lubią technikę zwaną "zajączkiem" a polega ona na tym, że z każdej sznurówki tworzymy owalne ucho, a następnie robimy węzeł, przeplatając ze sobą uszy. Wiązanie by uzyskać kokardkę można ćwiczyć na ulubionym misiu na ręce mamy, taty itd. Powodzenia!
~ Mały ogrodnik- można wspólnie posiać rzeżuchę albo posadzić cebulkę. Potem razem podlewać, obserwować, wykonać zdjęcia i porównywać rozwój rośliny.
~ Muzykalna rodzinka - z podkładem muzycznym lub bez możecie wspólnie poruszać się do ulubionych piosenek i melodii. W wersji dla odważniejszych rodziców (mniej wrażliwych słuchowo) możecie włączyć sekcję instrumentalną z wykorzystaniem sprzętów kuchennych (garnki mają świetną akustykę). Dzieci będą zachwycone, sąsiedzi nieco mniej;) Zorganizujcie konkurs taneczny albo konkurs piosenki. Nagrodą może być korona, medal, dyplom (oczywiście zrobiony własnoręcznie) chrupki kukurydziane lub inne pyszne małe co nieco.
~ Domowy klub fitness - może trochę wspólnych ćwiczeń fizycznych a połączycie przyjemne z pożytecznym, pociechy będą zachwycone. Pokażcie dziecku kilka prostych figur z aerobiku, zachęćcie też, aby dziecko zaproponowało swoje ćwiczenia, które wykonacie. Na pewno będzie wesoło:)
~ Rodzinne budowanie z klocków - w tej zabawie ogranicza nas tylko wyobraźnia. Zabawa klockami ćwiczy emocje, stymuluje wyobraźnię, rozwija logiczne i przestrzenne myślenie dziecka, jest dobrym treningiem na koncentrację uwagi.
~ Kalambury - w tej zabawie za pomocą gestów musimy pokazać np. tytuł bajki, postać z bajki, czynność, zwierzątko.
~ Zabawa w teatr - zamieńcie się rolami: dzieci niech będą rodzicami, a wy ich dziećmi. Uwaga: w tej zabawie możecie zobaczyć, jak odbierają was dzieci. Tym bardziej warto podjąć wyzwanie. Możecie również wcielić się w postaci ulubionych bajek, stworzyć własną opowieść. Warto pamiętać, aby dać dziecku przewodzić w zabawie oraz słuchać jego pomysłów.
~ Domowy seans bajkowy - Czym innym jest po prostu posadzenie dziecka przed bajkami, a czym innym seans z prawdziwego zdarzenia. Przygotuj popcorn (najlepiej zrób własny, z małą ilością soli lub bez niej), sok, zróbcie sobie wygodne posłanie z wieloma poduszkami, włączcie bajkę i po prostu oglądajcie przytuleni, a przy tym komentuj z dzieckiem, wyjaśniaj, cieszcie się spędzanym czasem.
...i może jeszcze Nasze pogaduchy - mamy teraz więcej czasu na rozmowy ze swoją pociechą zatem rozmawiajmy z dzieckiem, starajmy się wyjaśniać obecną sytuację, zdarzenia, opisujmy emocje i uczucia swoje oraz innych osób, starajmy się wspólnie z dzieckiem oceniać sytuacje i zachowania pod względem bezpieczeństwa.